11 marca 2021 roku odbyła się konferencja „Edukacja dla klimatu. Kształcenie uniwersyteckie i szkolne”

11 marca 2021 roku odbyła się konferencja „Edukacja dla klimatu. Kształcenie uniwersyteckie i szkolne”. To kolejne przedsięwzięcie Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w ramach projektu „Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje”, który ICBEH, współpracując z zagranicznymi partnerami projektu z Ołomuńca, Bratysławy, Bańskiej Bystrzycy i Budapesztu, realizuje dzięki wsparciu Funduszy Wyszehradzkich.

Wystąpienia badaczy zostały zaprezentowane w następujących sekcjach: Edukacja dla klimatu – kształcenie uniwersyteckie i medialne, Edukacja dla klimatu – kształcenie szkolne, Edukacja dla klimatu w ujęciu glottodydaktycznym, Teksty kultury w edukacji klimatycznej oraz Kierunki zmian w edukacji klimatycznej.

Zapraszamy do obejrzenia nagranego materiału.

Zapraszamy do oglądania całej konferencji:
część 1
część 2
część 3

Zapraszamy do oglądania wystąpień:

Edukacja dla klimatu – kształcenie uniwersyteckie i medialne

Małgorzata Kita Jak żyć w kryzysie klimatycznym? Media lifestylowe w roli doradcy i nauczycieli
Zuzanna Obertová Climate-fiction w nauczaniu literatury w środowisku uniwersyteckim 33:02-49:00

Edukacja dla klimatu – kształcenie szkolne

Olga Przybyla, Bernadeta Niesporek-Szamburska Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego)
Anita Račáková Tematy klimatyczne w słowackim państwowym programie kształcenia dla szkół podstawowych (drugi etap edukacyjny)
Maciej Fic Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawowych programach kształcenia historycznego
Stanislav Štěpáník Environmentální výchova v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy

Edukacja dla klimatu w ujęciu glottodydaktycznym

Gabriela Olchowa Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
Maria Wacławek, Marcin Maciołek Pogoda w słowie i w (kon)tekście
Wioletta Hajduk-Gawron Smok czy smog – treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie badań ankietowych i podręczników
Magdalena Zakrzewska-Verdugo Klimat i zmiany klimatyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego przeznaczonych dla Słowaków
Alina Mitek-Dziemba Ekoglottodydaktyka (zagadnienia środowiskowe i związane z kryzysem klimatycznym jako materiał w nauczaniu języka angielskiego jako obcego na wyższym poziomie zaawansowania)
Ewa Półtorak Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego (kolejnego) języka obcego

Teksty kultury w edukacji klimatycznej

Karolina Starnawska, Małgorzata Wójcik-Dudek Ekodzieciństwo – nowe nurty w literaturze dla dzieci i młodzieży
Justyna Budzik, Urszula Szeląg Ekoedukacja filmowa: studium przypadków

 Kierunki zmian w edukacji klimatycznej

Anna Guzy, Magdalena Ochwat Poloniści wobec klimatu. Wstępne wyniki badań ankietowych

5 września 2022

Konferencja „Edukacje projekty działań proekologicznych” 8-10.09.2022

Szanowni Państwo, zapraszamy do uczestnictwa w konferencji Edukacje projekty działań proekologicznych (Bratysława 8-10.09.2022). Link do konferencji (platforma Zoom): https://us06web.zoom.us/j/82652274050?pwd=elh6NDdmeEx6Vll1STA1TlBNbjB6UT09 Identyfikator spotkania: 826 5227 4050 Kod dostępu: 909496

22 lipca 2022

EDUKACYJNE PROJEKTY DZIAŁAŃ PROEKOLOGICZNYCH II

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w hybrydowej konferencji organizowanej w ramach projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki- rekomendacje [HEC].Celem konferencji jest przybliżenie problematyki zmian klimatycznych. Więcej informacji w linku…

26 maja 2022

„Paidia i Litertura” zostało umieszczone w bazie DOAJ

Miło nam poinformować, że czasopismo „Paidia i Litertura” zostało umieszczone w bazie DOAJ (Directory of Open Access Journals) która indeksuje największy zbiór czasopism recenzowanych, publikowanych przez różne wydawnictwa uczelniane i towarzystwa naukowe (w tym z zakresu nauk technicznych i ścisłych), dostępnych dla użytkowników na wolnych licencjach. Strona czasopisma: https://journals.us.edu.pl/index.php/pl

12 stycznia 2022

RAPORT – UCZNIOWIE WOBEC ZMIAN KLIMATU

RAPORT – UCZNIOWIE WOBEC ZMIAN KLIMATU został przygotowany przez  dr  Annę Guzy dr Magdalenę Ochwat. Badania Uczniowie wobec zmian klimatu prowadzone było w ramach projektu wyszehradzkiego Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje realizowanego przez Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przy współpracy z EUROPE DIRECT Śląskie. pobierz: https://www.icbeh.us.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/Uczniowie-wobiec-zmian-klimatu.pdf

10 października 2021

Konferencja naukowa pt. Edukacyjne projekty działań proekologicznych, która odbyła się się w dniach 23–24 września 2021 roku.

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w UniwersytecieŚląskim w Katowicach współorganizowało międzynarodową konferencję naukową pt. Edukacyjne projekty działań proekologicznych, która odbyła się się w dniach 23–24 września 2021 roku.Konferencja była zorganizowana w ramach projektu Edukacja humanistyczna V4 dlaklimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje. Zapraszamy do obejrzenia nagrania:część 1część 2część 3część 4część 5część 6

10 października 2021

Konferencja

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach współorganizowało międzynarodową konferencję naukową pt. Edukacyjne projekty działań proekologicznych, która odbyła się się w dniach 23–24 września 2021 roku. Konferencja była zorganizowana w ramach projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje. Zapraszamy do obejrzenia nagrania: www.hec.edu.pl oraz www.hec.platforma.us.edu.pl

21 września 2021

EDUKACYJNE PROJEKTY DZIAŁAŃ PROEKOLOGICZNYCH

Międzynarodowa Konferencja Naukowa w ramach projektu The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses–Best Practices–Recommendations [HEC] Program konferencji

2 sierpnia 2021

Czasopisma ICBEH na liście ERIH+

Miło nam poinformować, że czasopisma „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” oraz „Paidia i Literatura” pomyślnie przeszły procedurę oceny przez Norwegian Directorate for Higher Education and Skills i zostały umieszczone na liście ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences). Zachęcamy do publikowania na łamach obu czasopism. Więcej informacji: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info.action?id=501777 Strona czasopisma: https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP „Paidia >czytaj więcej<

20 lipca 2021

Zaproszenie

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach ma zaszczyt zaprosić do wzięcia udziału w międzynarodowej konferencji naukowej pt. Edukacyjne projekty działań proekologicznych, która odbędzie się w dniach 23–24 września 2021 roku. Konferencja organizowana jest w ramach projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje i  odbędzie się online na platformie Teams. To kolejne wydarzenie w ramach projektu, którego celem jest przybliżenie >czytaj więcej<

16 maja 2021

Za nami kolejny etap projektu „Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje”

Za nami kolejny etap projektu „Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje” (HEC) realizowanego przez Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną. W drugiej edycji Wykładów Mistrzów „Szkoła i klimat” (6.05.2021) organizowanych online przez Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną oraz Zakład Polonistyki w Katedrze Slawistyki Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu, jednego z zagranicznych partnerów w projekcie HEC, wzięli udział: dr hab. Julia Fiedorczuk, Filip Springer, dr hab. >czytaj więcej<

27 kwietnia 2021

II DEBATA MISTRZÓW

06.05.2021 r. 13:15-15:15 Teams dr hab. Julia Fiedorczuk-Glinecka (Uniwersytet Warszawski) Filip Springer (reporter i fotograf) dr hab. Magdalena Steciąg, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski) Gospodarz spotkania Rektor UŚ: prof. dr hab. Ryszard Koziołek. Zachęcamy do udziału w spotkaniu, ponieważ to właśnie działania edukacyjne mają ogromny wpływ na „dobry klimat” dla przyszłości Rejestracja: udział w wydarzeniu jest bezpłatny rejestracja do 05.05.2021 r. zgłoszenie na adres: rejestracjaV4@us.edu.pl imię i nazwisko, przynależność do jednej z grup: >czytaj więcej<

11 kwietnia 2021

11 marca 2021 roku odbyła się konferencja „Edukacja dla klimatu. Kształcenie uniwersyteckie i szkolne”

11 marca 2021 roku odbyła się konferencja „Edukacja dla klimatu. Kształcenie uniwersyteckie i szkolne”. To kolejne przedsięwzięcie Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w ramach projektu „Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje”, który ICBEH, współpracując z zagranicznymi partnerami projektu z Ołomuńca, Bratysławy, Bańskiej Bystrzycy i Budapesztu, realizuje dzięki wsparciu Funduszy Wyszehradzkich. Wystąpienia badaczy zostały zaprezentowane w następujących sekcjach: Edukacja >czytaj więcej<

28 lutego 2021

EDUKACJA DLA KLIMATU kształcenie uniwersyteckie i szkolne 11.03.2021r.

Rejestracja: udział w wydarzeniu jest bezpłatny rejestracja do 10 marca 2021 r. zgłoszenie na adres: rejestracjaV4@us.edu.pl zwrotnie otrzymają Państwo link do formularza rejestracyjnego oraz link do udziału w wydarzeniu Pobierz program (PDF) Link do spotkania

24 stycznia 2021

I edycja Wykładów Mistrzów zatytułowana Zróbmy dobry klimat. Nauka i klimat

I edycja Wykładów Mistrzów zatytułowana Zróbmy dobry klimat. Nauka i klimat  przeszła do historii. Wydarzenie została zorganizowane przez Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną oraz Katedrę slovanských jazykov Filozofickej fakulty Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Wykłady są częścią projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje (Fundusze Wyszehradzkie) prowadzonego przez prof. dr hab. Bernadetę Niesporek-Szamburską i realizowanego przez ICBEH. Znakomici prelegenci: prof. dr hab. Ewa Bińczyk, >czytaj więcej<

21 grudnia 2020

Wykład Mistrzów „Zróbmy dobry klimat. Nauka i klimat”

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Katedra slovanských jazykov Filozofickej fakulty Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy mają zaszczyt zaprosić na I edycję Wykładów Mistrzów zatytułowaną Zróbmy dobry klimat. Nauka i klimat, która odbędzie się 14 stycznia 2021 roku w godz. 13.00–15.00. Wydarzenie organizowane jest w ramach projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje i będzie prowadzone >czytaj więcej<