Nowa monografia dr Magdaleny Ochwat pt. „Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego”

Z przyjemnością informujemy, że nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego ukazała się monografia wicedyrektorki ICBEH – dr Magdaleny Ochwat – pt. „Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego„.
Oto garść informacji o książce.
Zainteresowanie humanistyką środowiskową przybiera na sile. Poważny problem stanowi jednak brak adaptacji humanistyki środowiskowej do potrzeb szkolnej edukacji, w tym dydaktyki polonistycznej. Monografia ma na celu choć częściowe wypełnienie tej luki.
Humanistyka środowiskowa z jej rewizjonistyczną siłą może zmienić odbiór archaicznego kanonu literackiego, a jego relektura pozwala dostrzec więcej-niż-ludzką historię świata.
W czasach kryzysu klimatyczno-środowiskowego potrzebujemy nowych pojęć, nowego języka, nowych opowieści, i nowych działań w edukacji. Te nowe działania sprowadzić można do od-uczania (się) dominujących praktyk, stylów, które przekazuje literatura, w tym kanon lektur szkolnych.
Celem książki jest próba odpowiedzi na pytanie o to, jak lekcje języka polskiego mogą stać się miejscem dokonywania „proekologicznej metanoi”, rozpoznawania i uchwycenia Kairosa, jako odpowiedniej chwili do działania na rzecz Ziemi i wszystkich jej mieszkańców. Wciąż zbyt małą rolę w walce ze zmianą klimatu przypisuje się literaturze, sztuce i opowieściom, a humanistyczna edukacja klimatyczna nie doczekała się jeszcze zbyt wielu rzeczników i propagatorów w Polsce. A przecież język polski jako przedmiot nauczania szkolnego ma stosowne narzędzia do szerzenia wartości ekologicznych wśród młodych – teksty kultury, literaturę, film, fotografię, rzeźbę, które wesprzeć można na metodologiach stwarzanych przez nową humanistykę. Trzeba te sprzyjające warunki i potencjał nauk humanistycznych wykorzystać.
Gorąco zachęcamy do lektury!